Personlig branding

Kommuniker dit brand

En stor mørkerød IBM-skrivemaskine med sølvfarvet kuglehoved, der fløj frem og tilbage over papiret, banede vejen for mit første job. Her blev min ansøgning og et kort CV skrevet og herefter suppleret med et pasfoto, kuvert og frimærke og postet i den røde postkasse på hjørnet. En proces, hvor jeg styrede, hvad virksomheden fik at vide om mig. Med mindre lige arbejdsgiverens nabo kendte mig, mine forældre eller min moster.

Det har bl.a. Google, Facebook og Linkedin lavet om på. Vi er synlige 24/7. Har du prøvet at Google dig selv? Hvilke signaler sender informationerne om dig? Måske dukker modstridende informationer op. Og hvis intet dukker op, sender det også signaler til omverdenen.

Uanset om du er virksomhed, jobsøger eller i job, er spørgsmålet, om du kommunikerer det, du gerne vil. Lader du tilfældighederne råde, eller arbejder du med dit brand, så omverdenen ved, hvem du er, og hvad du står for, f.eks.:

  • Høj teknisk faglighed og personligt overskud: projektlederen med specifik viden om vindmøller og overskud til at være frivillig tovholder på et af landets største fodboldskoler

  • Sproglig ekspertise med ro og overblik: den erfarne chefsekretær med en skarp pen og en af Fyns bedste mindful-instruktører

  • 50+ med højt energiniveau og forandringsvilje: den modne byggeleder, som løber maraton og planlægger at arbejde som frivillig på et børnehjem i sommerferien

Hvad vil du gerne være kendt for?

Vejen til næste job eller karriereskift går ikke som i ”de gode gamle IBM-dage” alene via din velskrevne ansøgning og det målrettede CV. Hvis dit mål er et nyt job:

  • i en bestemt branche

  • i en bestemt landsdel

  • på et givent organisatorisk niveau

  • på et nyt karrierespor

skal det indgå i dine overvejelser om dit personlige brand. Første skridt kunne være at overveje, om dine kommunikationskanaler spiller sammen. Forestil dig dit drømmejob. Tjek derefter, hvad vi alle kan læse om dig på nettet. Er der god sammenhæng? Eller kan du gøre dit brand skarpere f.eks. via de sociale medier? Ideer kunne være:

Facebook

  • beslut om din profil er åben eller lukket

  • overvej, hvilke billeder du lægger ud (- den er vist forstået af os alle)

  • skriv opdateringer, som viser, hvem du er. Er du en aktiv netværker, litterær frontløber eller ivrig amatørkok?

  • meld dig ind i relevante grupper eller opret selv en gruppe inden for dit interesseområde

  • link til sider og grupper, som interesserer dig og samtidig viser omverdenen, hvad du går op i

  • del links og artikler med dit netværk, så de ved, at du har fingeren på pulsen

  • overvej balancen mellem privat og personlig information

Linkedin

  • trim din profil, så den matcher dine ansøgninger

  • beskriv også personlige kompetencer og eventuelt frivilligt arbejde og tillidshverv

  • meld dig ind i grupper, som viser dine interesser

  • kommenter på relevante indlæg i grupper

  • skriv interessante opdateringer på din profil

Google

  • begynd at blogge, hvis du har en interesse, som du vil dele med andre

  • følg blogs inden for dit fagområde og kommenter andres indlæg

  • tjek, hvad der dukker op på søgning på dit navn, og hvis du ikke er tilfreds, så find én som kan hjælpe dig med at få placeret dit navn tydeligt på f.eks. sportsforeningens hjemmeside

  • overvej at skille dig ud, f.eks. med et MoveCV fra Morten Vium

Og så er der alt det andet

  • få et visitkort, som matcher dit brand – hvilke signaler sender et visitkort på tyndt papir, klippet ud med saks?

  • indtal en telefonbesked på mobilen, som lyder professionel, positiv, humoristisk: det som passer til dig

  • lav en E-mail-signatur med dine kontaktdata – hvilke signaler sender f.eks. ”knus,” smileys og sommerhilsen?

  • hav et profilfoto, der matcher dit brand

  • meld dig ind i netværk, som matcher dit brand og gør dig synlig på møderne, så flere ”taler om dig”

  • dyrk nye interesser og fællesskaber, som styrker dit brand, og fortæl om dem på de sociale medier

Bliv dit eget superbrand

Hver gang du kommunikerer på de sociale medier, bidrager du til modtagerens opfattelse af dit personlige brand. Så hvilke tanker gør du dig om din kommunikation? Og hvad er vejen til dit superbrand?

 

Githa Rasmussen

Med +1.000 karriererådgivninger i bagagen sætter jeg en ære i, du går fra vores møder med en følelse af, at vi sammen skaber resultater, og at du skridt for skridt kommer tættere på dit næste mål.


Forrige
Forrige

Lider du også af LinkedIn-skræk?

Næste
Næste

Er din præsentation klagesang eller klar tale