7 tips til ansøgningen, andre gider at læse

“Jamen, jeg er altså ikke en sprognørd og søger ikke et kommunikationsjob. Derfor behøver min ansøgning heller ikke være så sprogligt perfekt,” tænker du måske.

Måske har du ret, måske ikke. For mig er sproget et middel til at nå målet. Og målet for teksten kan være et nyt job, en ny netværkskontakt eller spændende mødeaftale.

For at nå dertil skal vi gennem nåleøjet i en verden med overflod af information. Og netop derfor værdsætter jeg, at tekster er velskrevne og uden fejl, når jeg skal vælge, hvad jeg bruger tid på at læse.

For mig er teksterne et kvalitetsbarometer – ikke bare for den konkrete tekst, men også for afsenderen. Har afsenderen gjort sig umage med at skrive, så jeg som modtager let og ubesværet forstår budskabet? Og får jeg rent faktisk lyst til at læse hele teksten?

Måske sidder HR-folk med samme tanker, når de skal igennem stakken af ansøgninger. Forudsætning nr. 1 er naturligvis, at ansøgeren har de rette kvalifikationer. Forudsætning nummer 2 kunne være, at du som ansøger har gjort sig umage med at skrive en ansøgning i et godt og letlæseligt sprog.

Det gode sprog i ansøgningen

Sammenlign f.eks. disse tre sætninger:

  1. Det anbefales at tænke over, hvordan der skrives ansøgninger

  2. Anbefalingen er at tænke over ens ansøgningsskrivning

  3. Jeg anbefaler dig at tænke over, hvordan du skriver ansøgninger

Hvilken én foretrækker du?

Er du blevet nysgerrig efter lidt sprognørderi?

Her får du mine 7 tips til at gøre din ansøgning mere læsevenlig og interessant.


1. Passiv

Brug passiv med omtanke. Når vi bruger passiv forsvinder information om, hvem der udfører handlingerne i teksten.

Ud med:

I mit nuværende job stilles krav om stor fleksibilitet Inden for de nærmeste år etableres kontor i Ungarn for at være tættere på kunderne. Jeg bliver motiveret af en hverdag med mange samtidige aktiviteter.

Ind med:

I mit nuværende job stiller min chef krav om stor fleksibilitet Inden for de nærmeste år etablerer vores salgsafdeling kontor i Ungarn for at være tættere på kunderne. En hverdag med mange samtidige aktiviteter motiverer mig.

2. Man

Undgå at bruge man. Man er upersonlig, og det kan være svært for modtageren at vide, hvem gør hvad, f.eks.

Ud med:

I 2012 blev man nomineret til bedste arbejdsplads i landet. Man vægter sproglige kundskaber, primært engelsk og svensk. Den store efterspørgsel fra Kina gør, at man skal være meget bevidst om kulturforskelle i dialogen med de kinesiske kunder.

 Ind med:

I 2012 blev vi nomineret til bedste arbejdsplads i landet. Vores hovedkontor lægger vægt på sproglige kundskaber, primært engelsk og svensk. Den store efterspørgsel fra Kina gør, at vores salgsafdeling er meget bevidst om kulturforskelle i dialogen med de kinesiske kunder.

3. Sætningsord

Sætningsord ender på -else, -ion, -(n)ing, -sel og trækker dynamikken ud af sproget og gør ordene abstrakte. Brug i stedet det udsagnsord, som sætningsordet stammer fra, f.eks.

Ud med:

Den løbende evaluering af teamet øgede vores resultater. På mødet er fremlæggelse af næste års budget første punkt på dagsordenen. Kundernes efterspørgsel efter hurtig levering var en udfordring for vores logistikafdeling.

Ind med:

Jeg evaluerer løbende teamet, og det øger vores resultater. På mødet fremlægger jeg næste års budget som første punkt på dagsordenen. Kunderne efterspørger, at vi leverer hurtigt, og det udfordrer vores logistikafdeling.

4. Korte sætninger

Skriv korte sætninger, del med komma eller punktum. Det gør læsningen lettere for modtageren, f.eks.

Ud med:

Salget, hvoraf jeg var ansvarlig for 30 %, steg betydeligt fra 2010-2012. Jeg har netop læst i dagens avis, at I udvider i Kolding, hvor jeg bor. Det har vakt min interesse for at blive en del af jeres ambitiøse team, som uden tvivl vil blive frontløber inden for branchen i løbet af kort tid. Mange års erfaring med projektledelse og produktudvikling kombineret med en personlig interesse for møbeldesign, hvilket har fulgt mig siden min spæde ungdom, har givet mig en bred forståelse for at imødekomme kundernes behov.

Ind med:

Jeg var ansvarlig for 30 % af vores salg, og det steg betydeligt fra 2010-2012. Jeg har netop læst i dagens avis, at I udvider i Kolding, hvor jeg bor. Det har vakt min interesse for at blive en del af jeres ambitiøse team, som uden tvivl vil blive frontløber inden for branchen i løbet af kort tid. Jeg har mange års erfaring med at lede projekter og udvikle produkter. En bred interesse for møbeldesign har været min følgesvend i mange år. Det betyder, at jeg forstår forskellige kunders behov og indretningsdrømme.

5. Papirord

Papirord er de ord, du aldrig siger, men kun bruger, når du skriver. Når du bruger dem, bliver dit sprog mere upersonligt og formelt. Du opnår et mere aktivt og engageret sprog ved at vælge det nutidige alternativ, f.eks.:

  • Afsende, fremsende, udsende – skriv i stedet Sende

  • Angående – skriv i stedet Om

  • Anmode – skriv i stedet Bede

  • Anvende – skriv i stedet Bruge

  • Efterfølgende – skriv i stedet Derefter/så

  • Hoslagt – skriv i stedet Vedlagt

  • Hvorledes – skriv i stedet Hvordan

  • Kontakte pr. telefon – skriv i stedet Ringe

  • Rekvirere – skriv i stedet Få, bestille

  • Pågældende – skriv i stedet Den/det, han/hun

  • Rette henvendelse til – skriv i stedet Henvende sig

  • Såfremt – skriv i stedet Hvis

  • Under forudsætning af – skriv i stedet Hvis

  • Undertegnede – skriv i stedet Jeg/mig, vi/os

6. Variation

Tre sætninger i træk, som begynder ens, f.eks.: ”Jeg har stor erfaring fra shippingbranchen (…) Og jeg har gennem min efteruddannelse skærpet mine kompetencer (…) Jeg ønsker derfor nu nye udfordringer i en større organisation (…)” gør teksten monoton. Overvej derfor, hvad der er vigtigst i sætningen og begynd med det.

Eksempel:

At arbejde med forskellige fagområder motiverer mig til at yde en ekstra indsats. Når jeg får øje på en ny kundemulighed, går mine tanker straks i gang med at finde idéer til salgsarbejdet. Jeg har ordene i min magt og formår at formidle strategier i et levende sprog.

7. Korrektur

Ofte får vi blinde vinkler i forhold til tekster, vi selv har skrevet.

Læs teksten igennem, læs den eventuelt højt – hvis det lyder sært, så skriv det om. Og sæt altid stavekontrol til. Den fanger ikke alt, men en del. Til sidst er det en god ide at bede en ven eller kollega læse korrektur på din tekst, inden du sender den ud.


Og har du ikke nok i min liste med 7 ideer til sproglig oprydning i din ansøgning, så læs her K-forums 99 skriveråd til bedre tekster: CAPS LOCK ER FORBUDT.


Githa Rasmussen

Med +1.000 karriererådgivninger i bagagen sætter jeg en ære i, du går fra vores møder med en følelse af, at vi sammen skaber resultater, og at du skridt for skridt kommer tættere på dit næste mål.


Forrige
Forrige

Undgå klicheer i din ansøgning

Næste
Næste

Sådan skriver du en god ansøgning