I jobsøgning til halsen

Er du god til at råbe op?

Ellers kan du måske lære det ved at se boligprogrammer. En kop kaffe og et boligprogram efter en travl dag er god afslapning for mig. Af og til er det mere end afslapning – et indretningstip eller to er også høstet undervejs. Og faktisk er det lige gået op for mig, at programmet også kan inspirere på en helt anden front.

Boligprogrammet ”I hus til halsen” er skåret over en ret stram skabelon: oprydning, lidt maling og styling af boligindretningen. Cirka midt i hvert program byder mægleren på nye ideer til at markedsføre huset. Han definerer idealkøberen og lægger en strategi for kommunikationen. Helt klassisk. Alligevel fik det mig til at tænke, at du kan bruge flere af ideerne i din kommunikation som jobsøger, hvis du vil råbe virksomhederne op. Tag derfor et kig på listen og overvej, hvad du kunne gøre, hvis du ville larme lidt mere i jobsøgningslandskabet.

10 bud på effektiv jobsøgning med klar kommunikation

  1. En tekstforfatter udarbejder en beskrivelse af huset, så den rammer den valgte målgruppe, f.eks. køkkenet som samlingspunkt for den travle børnefamilie.
    – hvordan skriver du dig ind i dit drømmejob? Hvilke ord vil virksomheden gerne læse?

  2. En musikvideo med et i ørefaldende omkvæd beskriver byen og miljøet omkring huset
    – måske er du ikke lige til musik og sang, men så kunne et motto måske være om ikke i ørefaldende så i øjenfaldende.

  3. Mægleren køber en hjemmeside med husets sloganet – et klik og potentielle købere er direkte inde på boligannoncen.
    – LinkedIn kunne være din hjemmeside – er din profil gearet til salg, så besøgende aldrig er i tvivl om, hvad du kan og vil?

  4. De fleste billeder i boligannoncer er uden mennesker – mægleren tager billeder med stemninger, som støtter drømmen om et godt liv i huset, familiehygge i køkkenet, brætspil i stuen og drengehygge ved computeren.
    – har du et godt foto på dit jobsøgningsmateriale? Ikke et feriefoto eller et dårligt belyst ét taget med mobilen. Men ét, som passer til det job, du søger.

  5. Mægleren finder frem til det, som gør huset særligt – og derefter skabe synlighed. F.eks. et banner, hvis huset ligger smukt ned til åen – en fordel, som ikke umiddelbart kan ses fra gaden.
    – hvad er dit særkende? Det, som gør, at virksomheden eller HR-konsulenten husker dig eller dit ansøgningsmateriale, når de mange ansøgninger skal gennemgås. Vis det frem, for ingen kan gætte det eller læser hele materialet fra A til Z.

  6. Del – del – del. Mægleren deler løbesedler ud og opfordrer andre til at hjælpe ved at dele annoncen og invitationen til åbent hus på f.eks. facebook.
    – ved din omverden, hvad du gerne vil arbejde med, og at du leder efter nyt job? Ellers fortæl det og bed om hjælp.

  7. I et af programmerne vælger mægleren at få naboerne til at dele statussen: ”til-salg-i-nabolaget” på facebook. Og en anbefaling fra andre skaber ofte troværdighed.
    – udtalelser og referencer kender du sikkert, men du kan også gå mere proaktiv til værks og bede om anbefalinger af dine kompetencer og af dig som kollega, samarbejdspartner osv. på LinkedIn.

  8. Den lokale avis er som regel modtagelig for gode historier – derfor er journalisten klar til at skrive historien om et hus med en spændende historie. Det giver god PR for huset.
    – hvilken historie er du? Kan du noget særligt – arbejdsmæssigt eller privat? Måske har du ikke mod på at råbe journalisten op, men den gode historie kan du jo også fortælle på netværksmøder, når du møder en bekendt i Netto eller er til forældremøde på skolen.

  9. Blikfang, der hvor målgruppen er, skaber mægleren via en stor udendørs poster med et kort budskab på stationen.
    – blikfang kunne du også skabe ved at sætte en poster op, der hvor din målgruppe kommer. Du kunne også tænke dit ansøgningsmateriale lidt alternativt i form af layout, farver, så det lyser op i stakken af ansøgninger.

  10. Virksomhedsbesøg med budskabet om godt hus til salg formidler mægleren i kantinen på én nærliggende arbejdsplads via løbesedler og god snak.
    – kaffemøder og besøg på virksomhederne kan være grænseoverskridende. Hvis du ikke har det sådan, så vælg straks nogle virksomheder ud og kom af sted. Alternativt så lur, hvor virksomhedens beslutningstager kommer og vær med der. F.eks. gå-hjem-møder i det lokale erhvervsråd, gratis foredrag i dit netværk eller din fagforening og messer.

Flere gange er hussælgerne gået fra ”i hus til halsen” til ”helt solgt.” Du kan gøre det samme ved at være helt skarp i dit budskab og derefter kommunikere det kort, kønt og klart, der hvor din målgruppe er.

 

Githa Rasmussen

Med +1.000 karriererådgivninger i bagagen sætter jeg en ære i, du går fra vores møder med en følelse af, at vi sammen skaber resultater, og at du skridt for skridt kommer tættere på dit næste mål.


Forrige
Forrige

Netværk og tal med fremmede

Næste
Næste

Fortæl dine succeshistorier