Sådan får du superpower på LinkedIn

Du har sikkert allerede en LinkedIn-profil – det ajourførte online-CV med en profiltekst, som smukt binder det hele sammen med den røde tråd. (Ellers må du hellere se at få det.)

Og alligevel oplever du, at der ikke rigtig sker noget. Du liker, kommenterer og deler i ny og næ. I et svagt øjeblik har du måske overvejet, at den her platform ikke lige er noget for dig. Den er mest spild af tid og stedet, hvor man bare viser sig frem. Og det er ikke lige din stil. Eller også tænker du, at det tager alt for meget tid. Tid, du ikke har, for du har allerede rigeligt at se til.

Det er ærgerligt for dig og for dig netværk.

Undskyldninger for ikke at være aktiv på LinkedIn

Måske er du faldet i en af de her 3 fælder:

  1. Jeg har slet ikke tid til det

  2. Jeg har ikke rigtig noget at byde ind med

  3. Det er prøvet, og det gav ikke værdi for mig

Sådan behøver det ikke at være. At få LinkedIn-superpower kræver hverken flere timer om ugen eller den store kommunikatøreksamen. Det kræver en skarp kernefortælling og løbende aktivitet, som udspringer af den fortælling.

LinkedIn-superpower starter med din kernefortælling

Lad os starte et helt andet sted. Forestil dig, at du har besluttet, at du skal have nyt køkken. Du har længe drømt om det, kigget i boligblade, måske været ude at se på forskellige modeller, drøftet ideerne med venner og familie. Og nu skal du finde håndværkeren, som kan gøre dine køkkendrømme til virkelighed. Du googler, og mange muligheder dukker op. Lad os dele dem op i to grupper:

  • Håndværkere, som laver lidt af hvert, lige fra køkkener, til udskiftning af vinduer og anlæg af haver

  • Håndværkere, som har specialiseret sig i køkkener og har forfinet materialer, design og løsninger gennem flere år.

Deres tilbud på dit nye køkken ligger stort set på samme niveau. Hvem vælger du?

Mit gæt er specialisten. Ham, som ved rigtig meget om køkkener og godt håndværk. Fordi du gerne vil lægge dine køkkendrømme i hænderne på en, som ved, hvad det handler om. En håndværker med køkken-superpower. Lige nu er du jo ligeglad med nye vinduer og anlæg af haver.

LinkedIn-superpower trin for trin

Tilbage til LinkedIn og superpower. På samme vis som håndværkeren har du brug for at stå helt skarpt. Ikke med fortællingen om, at du kan lidt af hvert. Men med fortællingen om, hvad du er særligt god til: din kernefortælling. Den er grundstammen i din aktivitet på LinkedIn.

Ofte ser jeg profiler på LinkedIn, som deler, liker og kommenterer stort og småt. Det stritter i alle retninger. Det er også en strategi. Men hvis dit mål er, at dit netværk til enhver tid ved, hvad du står for og kan hjælpe med, så er kernefortællingen trin nummer 1 på rejsen mod LinkedIn-superpower.

Lad os komme i gang.

Start med et mindmap. Tegn en cirkel mit på et stykke papir. I midten skriver du din korte kernefortælling. Den sætter dine kompetencer, værdier og din personlighed ind i en sammenhæng, som appellerer til både fornuft og følelser. Din fortælling bliver personlig og unik. Måske bruger du en del af den i din profiltekst på LinkedIn. Måske er kernefortællingen først og fremmest til dig selv.

 

Forestil dig, at du skal fortælle om dig selv inspireret af de klassiske fortællinger. Fx den om Haren og skildpadden, hvis den passer med din faglighed og personlighed. Ellers vælger du en anden (Klods Hans, David og Goliath, Alice i Eventyrland etc.). Lige nu vælger vi Haren og skildpadden, og din kernefortælling kunne lyde noget i retning af:

 

Tal er meget mere end Excel, og jeg er controlleren med international erfaring og hang til formidling af tal i menneskesprog. Jeg er ikke typen, der hopper med på alle mulige, skøre ideer uden at tænke mig om først. Med kløgt og vedholdenhed vælger jeg derimod strategi, og så går jeg den sikre vej mod målet, et skridt ad gangen – og leverer solide resultater, igen og igen.

Når din kernefortælling er på plads, tjekker du, at dit LinkedIn-online-CV understøtter fortællingen.

 

Fra kernefortælling til aktivitet og dynamik

Herfra handler det om, at al din aktivitet udspringer fra kernefortællingen.

Nu sætter du pinde på dit mindmap og brainstormer på hver pind. Hvad skal du ”like,” ”kommentere,” ”dele” og ”skrive indlæg og artikler” om, så det understøtter fortællingen om dig som controller?

Over tid bliver din superpower ikke til at overse. Hver gang du er aktiv på LinkedIn, er der en tydelig sammenhæng med din kernefortælling. Du bliver ligesom håndværkeren, som ved alt om køkkendesign, valg af materialer og det gode håndværk. Du er hende, der har: styr på controlling i større, internationale virksomheder, værktøjer til work smarter, viden om lovgivning, trends og tendenser i branchen osv. Og dit netværk er nu aldrig i tvivl. De ved, hvad du er særligt god til, står for og kan hjælpe med. Derfor er de også mere tilbøjelige til at dele, like, kommentere på dine aktiviteter og anbefale dig til andre, online og offline.

Det tager tid at finde frem til sin kernefortælling, men når det er gjort, bliver det meget nemmere at være professionel, aktiv og interessant på LinkedIn. Og så er LinkedIn ikke længere tidskrævende eller spild af tid.

 

Githa Rasmussen

Med +1.000 karriererådgivninger i bagagen sætter jeg en ære i, du går fra vores møder med en følelse af, at vi sammen skaber resultater, og at du skridt for skridt kommer tættere på dit næste mål.


Forrige
Forrige

LinkedIn-rejsen fra passiv til aktiv

Næste
Næste

Sådan finder du dit drømmejob