Sådan får du anbefalinger i hus

I december glædede jeg mig over at købe mange gaver over nettet. En sen aften, stille og roligt med en kop kaffe og en julesmåkage købte jeg den ene gave efter den anden, betalte med kreditkortet og fik gaven leveret i løbet af få dage. Og ofte til en god pris.

Julefreden sænkede sig. Men det sluttede ikke her, for de efterfølgende uger  dukkede e-mails med overskrifter som f. eks.  ”Din mening er vigtig” og ”Helt ærligt: giv os din mening om dit produkt” op i min indbakke.

Det ene ønske om evaluering efter det andet tikkede ind i indbakken. Indrømmet, de første lå bare i indbakken og fyldte op, de næste slettede jeg med det samme. Men de blev ved. Insisterede på at vide, hvad jeg syntes om den leverede vare. Og til sidst udfyldte jeg de fleste af dem. Jeg havde haft en god indkøbsoplevelse og skyldte  vel nærmest at fortælle det. Jeg havde jo ikke fået sagt tak for god service og hurtig levering af mine mange julegaver.

For vi gør, som alle de andre

Og hvorfor fortæller jeg nu dig det? Det gør jeg, fordi du som jobsøger også har brug for anbefalinger. Måske ikke i den klassiske form med en formel udtalelse på firmaets brevpapir, men snarere som en anbefaling fra en chef, tidligere kollega eller samarbejdspartner, som gerne fortæller, hvad han fik ud af samarbejdet med dig. Hans anbefalinger på f.eks. LinkedIn eller som reference, når du skal til den afgørende jobsamtale, udgør noget helt grundlæggende ved os mennesker.

Vi bliver tiltrukket af at gøre det, som andre gør. Forestil dig at du gå ned ad gågaden i en by du ikke kender. Du er på udkig efter en café og en tiltrængt kop kaffe. Caféerne ligger side om side og ligner næsten hinanden. Vælger du den, som er halvtom, eller baner du dig vej til disken i caféen med masser af gæster?

Derfor betyder det noget, at andre anbefaler dig og fortæller, at du er god til det, du gør. Fordi det får andre til at antage, at du er god til det. Jeg tænker ikke, at du skal gå efter f. eks. LinkedIn’s tilfældige anbefalinger af kompetencer, men find de mennesker, som rent faktisk ved, hvad du er god til, og bed dem om at skrive et par linjer om dig og dine resultater – f.eks. som en anbefaling på LinkedIn, en udtalelse til dit web site eller som referenceperson, andre kan ringe til for at høre mere.

Bed om feedback

Forestil dig, at du i din ansøgning kunne skrive noget i retning af:

”Min tidligere chef udtaler blandt andet: xx bidrog i flere projekter til, at vores organisation fik set problemstillingerne fra nye vinkler og derefter tog action. Med xx blev ord til handling”

”70 % af mine pressemeddelelser gav omtale i medierne”

” 80 % af mine nære kolleger giver udtryk for, at jeg bidrog til øget arbejdsglæde i teamet”

Gør som julegaveleverandørerne – bed om feedback, hvis den ikke kommer af sig selv. Mon ikke det ville overbevise en potentiel arbejdsgiver eller to, om at I skulle have en snak.

Måske kunne du starte selv? Find 3-5 tidligere kolleger, chefer eller samarbejdspartnere. Og anbefal dem – på LinkedIn, i en personlig e-mail eller i en kommentar på deres blog. Og bed et par af dine kontakter sende dig konkrete og oprigtige anbefalinger.

Anmod om anbefalinger på LinkedIn

Venlig hilsen

Githa Rasmussen
Karriererådgiver

Ønsker du mere inspiration til job og karriere leveret direkte i din indbakke med jævne mellemrum, så skriv dig op til mit nyhedsbrev.

Indsend Kommentar

Din e-mailadresse vil ikke blive offentliggjort. Krævede felter er markeret med *

Disse HTML koder og attributter er tilladte: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>

jobmål

Tilmeld dig mit nyhedsbrev

Tips og tricks til karriere og det gode arbejdsliv direkte i din indbakke.

 

Og få adgang til e-guiden: Nå dit jobmål - skridt for skridt

Tak for din tilmelding til nyhedsbrev fra Githa Rasmussen - Kommunikation og coaching

Ved at bruge hjemmesiden accepterer du brugen af cookies mere information

Cookie-indstillingerne på dette website er aktiveret for at give dig den bedste oplevelse. Hvis du fortsætter med at bruge websites uden at ændre dine cookie-indstillinger, eller hvis du klikker "accepter" herunder, betragtes dette som din accept.

Luk