Ring på jobannonce

Telefonopkaldet til virksomheden kan ofte være grænseoverskridende – og den mulighed, du som jobsøger springer over. Det er en skam. Mange virksomheder opgiver et telefonnummer i deres jobannonce. Det må alt andet lige betyde, at de gerne vil have, at du kontakter dem. En antagelse, som Konsulenthuset Ballisagers rekrutteringsanalyse også bekræfter.

Når du ringer, skal du ikke tænke på dig selv som sælgeren, der skal sælge dig. I stedet skal du tænke på dig selv som køberen, som overvejer, om du vil indgå samarbejde med virksomheden.

Inspiration til “ringemanuskript”

Du kunne fx gribe det an sådan her:

Stå op, få energi i stemmen, ring op og sig:

Hej. Jeg ringer, fordi jeg har set, at I søger en … Lige nu sidder jeg og skriver min ansøgning og har et par spørgsmål, som jeg håber, at du kan svare på. Har du tid et par minutter?

Og har vedkommende ikke tid lige nu, så aftal, hvornår du kan ringe igen.

I løbet af telefonsamtalen skal du indhente så mange informationer som muligt – dem, som gør dig både skarp i ansøgningen, og dem, som afklarer, om det reelt er dit drømmejob. Fx:

  • I nævner mange forskellige opgaver:
    •  Hvilke af dem er vigtigst?
    • Hvilke af dem skal jeres nye kollega bruge mest tid på?
  • I nævner også mange faglige kompetencer:
    • Hvilke faglige kompetencer lægger I mest vægt på?
  • Hvilket team skal den nye kollega være en del af? Og hvor længe har de andre været ansat?
  • Hvis jeg startede til den første, hvad ville så være den første opgave, jeg skulle løse?
  • Spørg også ind til konkrete ord/beskrivelser fra annoncen og bed om at få dem uddybet. Fx:
    • Skriver de fx fleksibel, er det så i forhold til opgaver eller arbejdstid?
    • Skriver de fx mindre snak og mere handling, hvad betyder det så?
    • Skriver de brancheindsigt, hvad dækker indsigt så over?
    • Kræver de 3-5 års erfaring, er det så et ultimativt krav? Eller kan det dækkes ind på anden vis?
  • Fortsæt selv tankerækken – hvad vil du gerne være klogere på, inden du skriver ansøgningen?

Til sidst takker du for de ekstra informationer, som har givet dig større indsigt i jobbet.

Hent mere information

Din rolle er hele vejen at stille åbne spørgsmål, lytte og notere stikord. Oftest vil kontaktpersonen gerne fortælle om jobbet og virksomheden – virksomheden er også kun interesseret i at finde den rette kandidat og har måske ikke været helt skarp i jobannoncen. Nogle gange har lederen fået HR til at ordne “det hele” eller har genbrugt en tidligere annonce uden at overveje, om den skulle justeres lidt eller skrives helt om. Uheldigt, men af og til virkeligheden i en travl hverdag.

Er det dit drømmejob?

Når du har hilst af, så tænk over samtalen og noter dine umiddelbare indtryk ned og vurder, om du stadig synes, at det er et job, du vil gå efter. Et job er sjældent “bare et job.” Derfor er dit opkald med til at afklare både dig og kontaktpersonen, og måske din lige vej til jobsamtale og drømmejob.

Hvis du beslutter dig for at søge jobbet, så gør det straks, så din kontaktperson stadig har dig i tankerne, når ansøgningen lander i indbakken.

Er du klar til at ringe op, inden du søger dit næste drømmejob? Hvis ikke, hvad er så det første, lille skridt du kan tage for at blive klar?

Venlig hilsen

Githa Rasmussen
Karriererådgiver

Ønsker du mere inspiration til job og karriere leveret direkte i din indbakke med jævne mellemrum, så skriv dig op til mit nyhedsbrev.

Trackbacks/Pingbacks

  1. Vil du virkelig gerne have det job? | Githa Rasmussen - […] Nytårskur – også for jobsøgere Sådan kontakter du virksomheden […]

Indsend Kommentar

Din e-mailadresse vil ikke blive offentliggjort. Krævede felter er markeret med *

Disse HTML koder og attributter er tilladte: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>

jobmål

Tilmeld dig mit nyhedsbrev

Tips og tricks til karriere og det gode arbejdsliv direkte i din indbakke.

 

Og få adgang til e-guiden: Nå dit jobmål - skridt for skridt

Tak for din tilmelding til nyhedsbrev fra Githa Rasmussen - Kommunikation og coaching

Ved at bruge hjemmesiden accepterer du brugen af cookies mere information

Cookie-indstillingerne på dette website er aktiveret for at give dig den bedste oplevelse. Hvis du fortsætter med at bruge websites uden at ændre dine cookie-indstillinger, eller hvis du klikker "accepter" herunder, betragtes dette som din accept.

Luk