Hvornår har du sidst skrevet et julekort?

For nogen tid siden læste jeg en artikel om brevets mulige renæssance, hvor Ph.d. i retorik Anne Katrine Lund udtalte: ”Et brev er et personligt aftryk. Du kan mærke et brev på en anden måde end en e-mail. Jeg tror, at vi er ved at have udhulet de moderne kommunikationsformer så meget nu, at vi har nået bunden; at vi er ved at blive opmærksomme på, hvad det er, brevet kan.” (Elle, april 2012)

Og hvad er det så brevet, og her tænker jeg også julekortet, kan? Tænk på de personlige kort eller hilsener du har fået, f.eks. sammen med gaven ved et jobskifte, fra chefen som tak for indsatsen eller fra veninden, du hjalp med at finde nyt job. Brevet og det personlige julekort er mest af alt en gestus, som kræver en ekstra indsats, og den viser derfor, at jeg har tænkt over både, hvad jeg vil skrive, og til hvem jeg vil skrive. Jeg viser modtageren, at vedkommende betyder noget for mig.

En tanke, som fik fornyet næring, da jeg i går læste blogindlæg om reciprocitet, hvor Morten Münster skriver: ”Du skal være generøs. Du skal give gaver,” og henviser til loven om ”noget for noget.”

Strategisk julekommunikation

Så i stedet for at betragte julekortet som en mekanisk, træls opgave, vi skal have overstået, kunne vi tænke lidt mere strategisk og lade julekortet være budbringer for noget, vi gerne vil opnå. Planlæg det som al anden kommunikation:

  • Hvem kunne det være en god ide at sende et julekort til?
  • Hvorfor skal jeg gøre det?
  • Hvad er udgangspunktet?
  • Hvad skal jeg skrive om?
  • Hvordan skal det se ud?
  • Er jeg ude i venskabeligt ærinde eller forretningsøjemed?
  • Hvornår skal jeg sende julekortet, og skal jeg følge op på det?
  • Skal det være håndskrevet, eller er det okay at skrive på computeren?

Når julekortet tænkes som målrettet kommunikation, får det med ét en helt anden værdi. I virksomheden bliver det personalepleje, i netværket styrker det relationerne, og privat giver det anledning til at påskønne vennen eller veninden. Du giver din modpart noget … og får sikkert noget igen.

Julekort som jobsøgning

Som jobsøger kunne det være en alternativ jobsøgningsstrategi her sidst på året, hvor rekruttering af nye medarbejdere ligger lidt stille. Et julekort kan holde en kontakt varm og samtidig gøre opmærksom på, at man klar til nye udfordringer. For flere års siden sendte jeg nedenstående julekort, da jeg selv var jobsøger. Det gav ikke et job, men styrkede relationen – som jeg stadig er glad for (bær over med et par tastefejl i kortet ;-)):

 

x

x

 x

x

x

x

x

x

xx

Et skridt videre

For de modige kunne ”noget for noget” være at give en julegave. Firmajulegaver er jo ikke for sjov. Og mange kører hvert år rundt med en lille hilsen til gode kunder og samarbejdspartnere for at styrke relationen. Endnu en mulighed for alternativ jobsøgning. Måske har du i dit netværk 5-10 relationer, som du gerne vil pleje. Og du har ringet til dem løbende. Næste skridt kunne være at købe en dåse lækre karameller og køre forbi kontoret ”bare lige for at sige hej og forsøde deres travle hverdag i december,” og ved dåsen sidder naturligvis dit salgsmateriale: et visitkort med navn, foto, QR-kode til Linkedin-profilen og på bagsiden et par ord om, hvilken løsning du har på deres udfordring.

Lad os komme i gang med at skrive strategiske julekort.

 

Venlig hilsen

Githa Rasmussen
Karriererådgiver

Ønsker du mere inspiration til job og karriere leveret direkte i din indbakke med jævne mellemrum, så skriv dig op til mit nyhedsbrev.

 

 

 

Trackbacks/Pingbacks

  1. Julekortet - en god kanal for årets sidste jobsøgning | Githa Rasmussen - […] Læs også tidligere blogindlæg: Hvornår har du sidst skrevet et julekort? […]

Indsend Kommentar

Din e-mailadresse vil ikke blive offentliggjort. Krævede felter er markeret med *

Disse HTML koder og attributter er tilladte: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>

jobmål

Tilmeld dig mit nyhedsbrev

Tips og tricks til karriere og det gode arbejdsliv direkte i din indbakke.

 

Og få adgang til e-guiden: Nå dit jobmål - skridt for skridt

Tak for din tilmelding til nyhedsbrev fra Githa Rasmussen - Kommunikation og coaching

Ved at bruge hjemmesiden accepterer du brugen af cookies mere information

Cookie-indstillingerne på dette website er aktiveret for at give dig den bedste oplevelse. Hvis du fortsætter med at bruge websites uden at ændre dine cookie-indstillinger, eller hvis du klikker "accepter" herunder, betragtes dette som din accept.

Luk